Wim Stevens & Marleen Vandenberghe

Wim

Als pedagoog ben ik al meer dan 30 jaar actief in het brede domein van leren en ontwikkelen in organisaties. Naast oprichter en zaakvoerder van De Triade ben ik als internationaal erkend opleider ook verbonden aan vier-d organisatie-ontwikkeling in Nederland (www.vier-d) en de SchoolvoorTGI in Vlaanderen (www.schoolvoortgi.be). Samen met Ineke van De braak ben ik bezieler van de vakgroep Living Learning Organizations (www.livinglearningorganizations.com).

Mijn eigenheid als coach is de resultante van mijn levens- en werkervaring. In mijn werk hecht ik zowel belang aan een systemische en methodische blik als aan intuïtie en inlevingsvermogen. Beide aspecten worden geïntegreerd in de visie en methodiek van de Themagecentreerde Interactie. Intuïtie en inlevingsvermogen zie ik als menselijke vermogens die steunen op helderheid van waarneming, zien van samenhang, getraind denken en niet geblokkeerde en alerte emoties. Zo heb ik zelf veel geleerd in al die jaren dat ik als opleider en coach een 'compagnon de route' mocht zijn van tal van professionals en leidinggevenden die wilden investeren in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Liefde kent twee longen: acceptatie en confrontatie. Ik geloof dat groei en ontwikkeling maar mogelijk door deze twee polen te omarmen en te integreren. Zonder acceptatie van wat ‘is’ blijven we ter plaatse trappelen in ontkenning en weerstand. Zonder liefdevolle confrontatie met andere perspectieven en zienswijzen is er stilstand en ontbreekt ons de energie om dingen aan te pakken.

In coachingstrajecten maak ik er een punt van om mijn waarnemingen, associaties en hypothesen ruimhartig te delen en nodig ik de nader uit om dit ook te doen. Zo ontstaat een levendig proces van uitwisseling, betekenisgeving en bewustwording.

 

Marleen

Als kind observeerde ik graag de gesprekken aan familie tafels, de discussies die als een mikado openvallen, waar sommige zinnen snel wegkomen, en andere gedachten ondergedolven raken.  Als puber schudde ik wel eens aan die tafel om te zien wat dat zou geven.  Observeren en benoemen, helderheid brengen in wat chaos of onzichtbaar is.  Een eerste telefoon wordt vaak al een hele analyse, soms kan iemand daarmee al verder.  

In groepen breng ik daarmee overzicht en inzicht, soms confronterend maar vooral met veel midlheid.  Het is in het prutsen dat we mens-zijn, in het zoeken en de onmacht, in het onvermogen.  In organisaties krijg ik vaak de feedback dat ik, ondanks de verschillen tussen medewerkers, toch met iedereen een goed contact kan opbouwen, en vooral goed luister.  Dat is zeker bij conflicten van grote waarde: ik blijf inspanning doen om ervoor te zorgen dat ieders perspectief kan gehoord worden.

Mijn opleidingen geven mij een stevige basis, zowel om met teams en organisaties te werken, als voor de coaching van individuen. 

De basisstudies van  maatschappelijk werk - sociaal cultureel vormingswerk en organisatiesociologie vervolledigde ik met opleidingen Neuro Linguistisch Programmeren (erkend trainer NLP), Thema Gecentreerde Interactie (diploma),
Mediation met specialisatie Sociale Bemiddeling en Stress- en Burn-out coach (HRAcademy).  Daarnaast blijf ik korte cursussen volgen als Deep Democracy, consent methode, visual harvesting.  

Ondertussen bouwde ik meer dan 10 jaar ervaring op in organisaties, teams (coaching en bemiddeling), en individuele coaching, supervisie.  

Ik voel me meest thuis in organisaties en voorzieningen in de sociale sector, scholen en de medische sector.  Zowel in wijkgezondheidscentra, ambulante en residentiële hulpverlening in  bijzondere jeugdzorg of voor personen  met een handicap,... krijg ik snel voeling met de krachten en het onvermogen van mensen, structuren en interactie.  

 

Wil je kennismaken of jouw situatie al eens voorleggen? Laat het ons weten. Neem vrijblijvend contact op of stel je vraag via het online contactformulier.